rejse

De sidste timer i Los AngelesRejse

Posted by Karsten Sandø Thursday, August 09 2007 19:59:06

Vi er nu i lufthavnen i Los Angeles hvor vi venter paa at tage flyet til vores sidste destination paa voress ferie - Minnesota.

Vi tager paa Bluegrass festival i dag/i aften hvor vi har aftalt med vores gode ven Jim at han har reserveret en plads til vores lille telt.

Vi ved endnu ikke hvordan teltet ser ud, vi koebte det i et Wall Mart nord for Los Angeles for fire dage siden.

De sidste fire dage her i Los Angeles har vi tilbragt paa en pragtfuld campingplads, hvor vi havde en plads med udsigt over stillehavet.

Vejret her er sol, men ikke for varmt (i Orkenen var der MEGET varmt).

Fotos fra USARejse

Posted by Karsten Sandø Thursday, August 02 2007 21:49:31

Her er nogle billeder fra USA-delen af vores rejse (indtil nu).

Vandfald paa Hawaii, hvor vo badede i lagunen under vandfaldet.
Blog Image

Line springer ud i Lagunen fra et langt reb:

Endnu et vandfald paa Kauai:

En Tarantel paa campingpladsen:

I Grand CanyonRejse

Posted by Karsten Sandø Thursday, August 02 2007 21:24:17

Vi er nu i en by paa "route 66" syd for Grand Canyon.

De sidste 5 dage har vi brugt paa at udforske Grand Canyon, baade pa "South Rim" som er det stoerste turistmaessige sted i Grand Canyon og i Grand Canyon West, hvor vi oplevede en lokal indianerstamme:Hualapai-stammen og gik paa Grand Grand Canyon Skywalk ca. 1000 meter over Coloradofloden.

Grand Canyon er helt utrolig og det er umulig ikke at blive betaget af den storslaaede natur. Vi oplevede ogsaa lidt luner fra "moder natur", da vi var oppe ved Grand Canyon West og hvor der kom et meget kraftigt tordenvejr som skyllede vejen vaek og vi ventede i 5 timer paa at komme tilbage til vores bil - de tre timer i en bus.

Paa "South Rim" gik vi ture paa kanten af kloeften og slappede af paa campingpladsen der havde nogle dyr (Heste, hunde, geder, faar, og en kalv) som Line, Katrine og Frederik besoegte tit - Line og Katrine fik en lille ridetur paa hestene en morgen.

Pigerne var ude paa en lille ridetur i skoven omkring Grand Canyon - ogsaa paa denne tur blev de lidt vaade da der kom en tordenbyge forbi.

Turen til Grand Canyon gik via Carlsbad, hvor vi besoegte nogle af vores vennner og oplevere Legoland i Californien, samt via en "spoegelsesby" der var en restaureret soelvmineby der opstod i 1880 og blev forladt omkring 1930.

Vi er nu saa smaat ved at planlaegge turen tilbage til Los Angeles, hvor vi skal aflevere vores motorhome om en uge. Vi har booket plads paa en Campingplads lidt nord for Los Angeles der ligger helt ude ved stillehavets kyst.

Vi er nu I Los AngelesRejse

Posted by Karsten Sandø Thursday, July 19 2007 20:36:08

Efter 3 dejlige uger paa Hawaii, hvor det var naesten umuligt at komme i naerheden af en computer med internet-forbindelse er vi nu i Los Angeles.

Paa Hawaii (paa Kauai) var vi rundt paa stort set hele oe-en, og var meget paa stranden men ogsaa lidt "hiking" i bjergene langs vest-kysten. Tiden paa Hawaii gik forbloeffende hurtigt og den saerlige stemning paa den oe vi var paa gjorde at vi slappede fuldstaendig af og bare noed livet.

I gaar var vi i Disneyland i 13 timer og det var en stor oplevelse for os alle. Det hele var bare fuldstaendig gennemfoert med ekstremt mange detaljer.

Frederik er helt vild med Star Wars, og hans entusiasme blev ikke mindre af at han blev udvalgt til at vaere en "Padawan" - en jedi/laerling der skulle laere at kaempe med lyssvaerd. Han kaempede endda mod baade Darth Maul og Darth Wader....

Imorgen skal vi hente vores mobil-home, der skal vaere vores "hjem" de naeste tre uger inden vi drager videre til Minnesota.

Sidste dag i QuitoRejse

Posted by Karsten Sandø Saturday, June 23 2007 20:01:09

Nu er det sidste dag i Quito.

Det har vaeret helt fantastisk at opleve Ecuador, hvor vi har boet de fleste dage paa et skoent lille hotel. Her har vi sammen med ejeren - Bernado og hans store Mercedes vaeret paa mange spaendende ture.

Vi havde egentlig taenkt at vores Ecuador periode skulle vaere lidt afslappende men der er bare saa meget at at se baade i Andesbjergene og nede i lavlandet.

Vi har senest vaeret i regnskoven ved Mindo, hvor vi gik en tur i regnskoven og badede i vandfaldene - Las Cascadas, og svaevede 100 meter over skovbunde i kabler der var spaendt ud over dalene. Den laengste straekning var paa 400 m, og vi kom op paa naesten 60 km/t naar vi susede ned af kablet (en staalwire).

Undervejs til Mindo stoppede vi ved "Mitad del Mundo", som er selve aekvator. Her stod vi med et ben paa baade den nordlige og sydlige halvkugle - og saa nogle eksperimenter guiderne viste os, bl.a. at vandet i en haandvask paa selve aekvator ikke genererer nogen "hvirvel" og at hvirvlerne loeber forskellige veje paa hhv. den nordlige og sydlige halvkugle. Hvorvidt de manipulerede med haandvasken eller om det var rigtigt er vi ikke helt sikre paa.

I gaar stod programmet paa afslapning - en biograftur (Shrek-3 paa spansk) og Mc Donald. Vi havde inviteret en fra Hotellet med paa turen - Yasmin paa 21 aar, som ungerne er helt vilde med.

I dag skal vi pakke vores ting for at rejse videre til Hawaii - med et kort 20 timers ophold i Los Angeles.

Ecuador er et meget spaendende land at rejse rundt i, saa vi kunne godt taenke os at komme tilbage en gang - hvor programmet kun staar paa at udforske dette ene land...

Herunder er nogle flere billeder fra vores tur.

Tilbage i Quito - efter en dejlig tur til GalapagosRejse

Posted by Karsten Sandø Wednesday, June 20 2007 01:16:24

Vi er nu tilbage i Quito, og har brugt dagen paa at slappe af efter en travlt og oplevelsesrig tur til Galapagos.

Programmet ombord paa baaden startede med at vi blev vaekket kl. 6.00, og var klar til at udforske en oe kl. 7.00. Efter tre timer paa oe-en sejlede vi videre og gik igen i land for at udforske, bade eller snorkle fra kl. 14.00 - 18.00.

Det var nogle helt fantastiske oplevelser - helt uberoert natur hvor vi vadede mellem dyrene, svoemmede med havskildpader, soeloever og pingviner (ja vi kunne roere dyrene - selvom pingvinerne var lidt hurtige).

Vi saa hvaler og noed en fuldstaendig stjernehimmel fra Aekvator, hvor vi kunne se maelkevejen helt tydeligt, sydkorset og storebjoern (vi kunne ikke se nordstjernen..). Maanen ligger helt vandret paa disse breddegrader - som en skaal.

Det er endelig lykkedes mig at faa lidt billeder klar til at blive uploadet, saa her er der nogle godbidder.Blog Image

En Albatros paa vej i luften.

Blog Image

Her er Frederik foran en soeloeve.

Line paa en lille badetur omkring baaden.

Et par blaa-foede suler.

En Hav-leguan

Blaa-foede suler i luften.

Os alle paa den yngste oe - kun 500.000 aar gammel.

Paa GalapagosRejse

Posted by Karsten Sandø Saturday, June 16 2007 19:07:10

Efter en lang uge i Quito hvorfra vi tog paa flere udflugter bl.a. til varme kilder ved Papallacta hvor vi badede i varmt vand i forskellige temperaturer (noget var MEGET varmt), er vi nu paa den del af vores tur vi hidtil har betragtet som noget uopnaaeligt - Galapagos.

Vi havde ikke de store forventninger til turen idet at vi 4 dage foer turens start blev flyttet fra en lille baad med plads til 16 passagerer til en stor baad med plads til 90 passagerer. Vi havde frygtet at vi skulle med en flok pensionister der ikke var indstillet paa at have boern rendende rundt, men vi blev positivt overraskede.

Selve baaden er som et flydende luksus hotel (bl.a. med fri adgang til internet), og der er flere boern med - 3 paa alder med vores og nogle lidt stoerre. Besaetningen er fantastiske og Galapagos er bare helt utroligt.
Vi har tre vaerelser hvor vi bruger det ene som legevaerelse og sover i de andre to (der er plads til op til 4 i hvert af vaerelserne).

Baaden er som naevnt meget stort, og alle besoeg paa oerne sker via gummibaade, hvor vi bliver fragtet ind til land (og tilbage). Nogle af landingerne er "vaade", dvs. vi skal hoppe i vandet og vade de sidste meter - andre er "toerre" hvor vi kan hoppe direkte ind paa klipper.

Vi startede turen med at se flammingoer og pelikaner, efterfulgt af 2-3 timers badning og snorkling i behageligt varmt vand. Omgivelserne er som taget ud af en "bounty" reklame - tilsyneladende uberoert natur, masser af dyreliv der ikke er bange for mennesker, blot nysgerrige.

I dag var vi paa en tidlig gaa-tur paa den aeldste af oerne - Española, hvor vi saa masser af suler (blaafoede, roedfoede og nazca), Albatrosser, hav leguaner, soeloever og mange andre dyr - bl.a. finker som Darwin anvendte til hans teori om arternes oprindelse.

Efter turen gik vi op paa soldaekket og slappede af i liggestole og den store jacuzi paa soldaekket.

Vi har selvfoelgelig taget er hav af billeder, men da de internet-forbindelser vi har vaeret i naerheden af er MEGET langsomme, har vi ikke kunne dele billeder af vores oplevelser med andre.

En dag paa vulkanerRejse

Posted by Karsten Sandø Monday, June 11 2007 00:07:38

Dagen startede lidt forvirrende.

Vi havde planlagt at skulle hentes af en taxi kl. 7.15 og koere med tog til Cotopaxi - den mest beroemte vulkan i Ecuador. Vi var derfor meget opmaerksomme paa tiden naar vi vaagnede om natten. Jeg og Margrete saa forkert paa vores ur og stod derfor op kl. 1.15 (hvis uret vendes kan det godt forveksles med 6.45). Boernene fik toej paa og vi var klar til at gaa ud paa gaden kl. 1.36!

Heldigvis opdagede vi det inden vi gik ud af doeren, saa vi skyndte os tilbage i seng igen. Katrines kommentar var: "Saa kan jeg sove lidt laengere da jeg har toej paa."

Da tiden saa "rigtig" naermede sig det tidspunkt hvor taxien kom, var vi parate udenfor hotellet. Vi fortalte taxichaufoeren hvor vi skulle hen (det sted vi havde faaet meddelt fra hotellet). Stedet viste imidlertid at vaere forkert, saa efter at have koert rundt med taxa i 45 minutter var vi tilbage paa hotellet. Vi spiste morgenmad og valgte derefter at tage en taxa derhen - det kostede 50 USD for en 2-timers koeretur.

Nu var vi saa ved vulkanen og det var et imponerende syn. Vi koerte rundt i naesten 4 km. hoejde omkring vulkanen og rundt om en lagune. Vi gik lidt i lava hvor der laa sne-klatter rundt omkring og noed den imponerende udsigt.

Dagen sluttede vi af med at koere tilbage med toget, som bedst kan sammenlignes med en bus hvor hjulene er erstattet med tog-hjul. Det var en oplevelse at koere gennem landskabet med 30 km. i timen selvom det rystede en del.
Der var ingen signalproblemer - der var nemlig ingen signaler.. Toget koerte ud om morgenen og hjem om eftermiddagen.

Nu er vi saa tilbage i Quito - og imorgen vil vi sove lidt laengere uden at staa op og tage toej paa midt om natten.